به وبسایت شرکت شیمیایی رازی اصفهان خوش آمدید

انواع بورت ها

burette

بورت وسیله‌ای شیشه‌ای است که به شکل استوانه‌ای عمودی  که روی ان با دقت بالا حجم گیری میشود با شیری در انتها ساخته میشود. این وسیله برای ریختن حجم دقی مثل سنجش حجمی در ازمایشگاههای شیمی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد
بورت همراه با ارلن تخلیه در حجم سنجی بکار میرود. حجم بورت ها بسیار دقیق میباشد که کلاس آ دقتی معادل.5 میلی لیتر دارند.

بورت های پرکاربرد معمولا 50 میلی لیتری هستند و در مقیاس 0.1 میلی متر درجه بندی شد اند. شخصی به نام فرانکوس آنتونی هنری سکروزیلین، بورت را در سال ۱۷۹۱ اختراع کرد که تا امروز کاربردهای فراوانی دارد.

انواع بورت ها

بورت حجمی :این نوع بورت ها به منظور اندازه گیری و انتقال حجم مشخصی از مایع ساخته می شوند و می‌تواند شیشه ای یا پلاستیکی باشد

بورت شیشه ای تک شیر و ساده و اتوماتیک .

لوازم جانبی بورت آزمایشگاهی

پوآر بورت :این وسیله با فشار به محلول باعث می‌شود محلول به ستون بورت انتقال پیدا کند

مخزن بورت :این وسیله به استوانه‌ی مدرج بورت اتوماتیک وصل است و محلول از طریق این مخزن به استوانه راه پیدا می‌نماید.

گیره وپایه بورت: این و سیله از دو فک تشکیل شده است و فاصله این دو فک توسط یک پیچ کنترل می‌شود. این وسیله برای نگهداری بورت به صورت عمود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرز کار با بورت آزمایشگاهی

بورت ها شیشه های مدرجی می‌باشند که شیری در پایین آن قرار گرفته است و مقدار مایع خروجی را می‌توانید به راحتی با این شیر کنترل نمایید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قبل از استفاده از بورت باید آن را دو یا سه مرتبه و هر بار 5 میلی لیتر محلول، شست و شو نمایید و سپس محلول را تا بالاتر از درجه صفر داخل  آن بریزید و بعد به مخزن دیگری منتقل نمی‌شود.

بعضی از مخزن ها متصل به بورت پلاستیکی هستند و دارای انعطاف خوبی می‌باشند و با فشار دادن این مخزن و یا محلول داخل آن وارد بورت خواهد شد. جنس بورت ها از شیشه های بوروسیلیکات و یا پیرکس است ولی مخزن از جنس پلی اتیلن می‌باشد. همچنین در زیر بورت ها مخزن هایی همانند بشر، ارلن، بالن و ظروف آزمایشگاهی قرار دارند.

زمانیکه مایع و یا محلول را داخل آن ریختید باید شیر بورت را کمی باز نمایید تا هوایی که  در نوک بورت حبس شده است خارج شود. اکنون ظرف پر شده از مایع یا محلول را زیر بورت بگذارید و قطره قطره از بورت به ان اضافه نمایید.

شیمیای رازی