به وبسایت شرکت شیمیایی رازی اصفهان خوش آمدید

بشر آزمایشگاه چیست؟ انواع بشر و کاربرد بشر آزمایشگاه

بشر آزمایشگاه چیست؟ انواع بشر و کاربرد بشر آزمایشگاه

در پاسخ به سؤال بشر آزمایشگاهی چیست باید بگوییم که این وسیله یکی از انواع ظروف مورداستفاده در آزمایشگاه‌ها است که از آنها با هدف نگهداری نمونه‌های آزمایشگاهی و مواد استفاده می‌شود. مشخصات ظاهری بشرهای آزمایشگاهی اغلب به‌صورت ظروفی استوانه‌ای و دارای کف تخت می‌باشند و لبه‌ای برای انتقال مواد آن به ظروف دیگر دارند؛ همچنین باید بگوییم که بشرها دارای درجه‌بندی حجمی هستند و به کمک این درجه‌ها می‌توان مقدار حجم مواد موجود در ظروف را کنترل کرد.  هرچند این نکته را در نظر بگیرید که برای اندازه‌گیری دقیق از این درجه‌بندی‌ها استفاده نمی‌شود. در این مطلب از وب سایت شرکت شیمیایی رازی به پرسش شما درباره بشر آزمایشگاه چیست؟ پاسخ داده‌ایم و انواع بشر و کاربرد آنها را بیان کرده‌ایم.

بشر آزمایشگاه چیست؟ انواع بشر و کاربرد بشر آزمایشگاه

بشر آزمایشگاه چیست؟

بشر (Beaker) یا لیوان‌های آزمایشگاهی که به آن استوانه مندرج هم گفته می‌شود، نوعی وسیله استوانه‌ای با کف تخت و دهانه‌ای باز هستند که از جنس شیشه یا پلاستیک تولید شده‌اند و معمولاً طراحی و تولید آنها در حجم‌های متفاوت و به‌صورت مدرج است. بشرها یکی از اقلام آزمایشگاهی پرکاربرد در صنایع مختلف و مخصوصاً آزمایشگاه‌ها هستند و به دلیل آنکه درجه‌بندی ‌شده‌اند، دقت مناسبی دارند.

کاربرد و مزایای بشر آزمایشگاهی

  1. استفاده از آن به‌عنوان محلی برای انجام انواع واکنش‌های شیمیایی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها
  2. جابه‌جایی و انتقال محلول‌های آزمایشگاهی و نمونه‌ها حین کار در آزمایشگاه‌های مختلف شیمیایی، تحقیقاتی، زیستی و غیره
  3. مخلوط‌کردن و حل‌کردن نمونه‌ها در کلیه آزمایشگاه‌ها و صنایع
  4. حرارت دادن و تبخیر نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های شیمیایی و میکروبی

بشر آزمایشگاه چیست؟ انواع بشر و کاربرد بشر آزمایشگاه

انواع بشر از نظر جنس

احتمالاً برای شما که پرسش بشر آزمایشگاه چیست؟ را در ذهن دارید، جالب باشد که بدانید انواع مختلفی از بشرها تولید می‌شوند و تقریباً هرکدام از آن‌ها کاربرد خاص خودشان را دارند.

ما در شرکت شیمیایی رازی انواع بشرهای آزمایشگاهی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم  و شما در صورتی که قصد خرید از شرکت شیمیایی رازی را داشته باشید، می‌توانید با شماره 09136867515 تماس حاصل فرمایید یا درخواست خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ، ایتا، روبیکا یا تلگرام به این شماره ارسال نمایید.

در ادامه مطلب بعضی از متداول‌ترین نوع بشرها را برایتان معرفی کرده‌ایم:

بِشِر شیشه‌ای

هر دو بشر Berzelius و Griffin را می‌توان از شیشه تهیه کرد. برای ساخت این بشرها معمولاً از شیشه بوروسیلیکات استفاده می‌شود تا مقاومت آنها در برابر تغییرات شدید دما بالاتر برود. لازم به ذکر است که فنجان‌های شیشه‌ای علاوه بر تحمل دما تا بیش از 400 درجه سانتیگراد، در مقابل مواد شیمیایی هم مقاومت دارند.

بِشِر فلزی

اغلب بشرهای فلزی از فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم تولید می‌شوند. آن‌ها مثل انواع بشرهای شیشه‌ای در برابر ضربه خرد نمی‌شوند و نسبت به نوع فلزی که در ساخت آنها به کار می‌رود، می‌توانند در مقابل دمای بالا مقاومت کنند. نکته‌ای که باید بدانید این است که بشرهای فلزی  دارای پوششی مات هستند؛ لذا مشاهده محتویات درون آن‌ها همچون انواع پلاستیکی یا شیشه‌ای، ممکن نیست.

بشر آزمایشگاه چیست؟ انواع بشر و کاربرد بشر آزمایشگاه

انواع بشر از نظر اندازه

نوع دیگری از تقسیم‌بندی بشرها برحسب اندازه آنهاست که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ایم:

بِشِر پلاستیکی

بشر پلاستیکی در طیف گستردهٔ از انواع پلاستیک تولید می‌شود. انتخاب مناسب بستگی به مقاومت شیمیایی و حرارتی مورد نیازتان و هدف استفاده شما است. برای مثال، بشرهای پلی‌پروپیلن و LDPE  را می‌توان با مواد شیمیایی و اسیدهای ضعیف هم استفاده کرد و همچنین حرارت آن‌ها را به ترتیب تا 135 درجه و 80 درجه سانتیگراد رساند. در حالی که بِشِر PTFE با گرمای 360 درجه سانتیگراد و اغلب مواد شیمیایی نیز سازگار است. جالب است بدانید که بیشتر بِشِرهای استاندارد دارای ارتفاع 1.4 و قطرهای  متفاوتی هستند. خاصیت مشترک تمامی بشرها در این است که برای اهداف گوناگون در آزمایشگاه مانند نگهداری مواد، تخلیه مایعات، تهیه محلول‌های مختلف و انجام واکنش‌های ساده استفاده می‌شوند.

بِشِر بلند

بشرهای بلند با نام فنجان‌های برزلیوس هم شناخته می‌شوند. ارتفاع این بشرها حدوداً دو برابر عرضشان بوده و دهانه مخصوص ریختن شبیه به لبه پارچ و کناره‌های مخروطی شکل دارند. بعضی از آنها نیز دارای یک دسته برای مانور آسان هستند. این نوع بشر بیشتر برای تیتراسیون کاربرد دارد.

بِشِر کوتاه

بِشِرهای کوتاه با نام بشرهای گریفین نیز شناخته می‌شوند، این نوع بشرها کمی پهن‌تر از نوع برزلیوس هستند و بیشتر آنها ضلع‌های مخروطی شکل ندارند. آن‌ها یک دهانه ریزش و زاویه مستقیم، با کف صاف و پهن دارند؛ همچنین باید بگوییم که این نوع بشر برای گرم‌کردن مایعات یا مواد شیمیایی با صفحه داغ یا مشعل Bunsen به کار برده می‌شود.

بشر آزمایشگاه چیست؟ انواع بشر و کاربرد بشر آزمایشگاه

نکات خرید بشر آزمایشگاهی

  • در صورت نیاز به استریل کردن ظرف به امکان استفاده از دستگاه فور یا قابل اتوکلاو بودن محصول توجه شود.
  • تمامی بشرهای آزمایشگاهی موجود به‌صورت درجه‌بندی‌شده هستند؛ ولی باید بدانید که دقت اندازه‌گیری به‌وسیله استوانه مدرج‌های آزمایشگاهی بالاتر است و در شرایطی که دقت بالاتری برای تعیین حجم نمونه موردنیاز باشد، استفاده از استوانه مدرج را توصیه می‌کنیم.
  • نسبت به بررسی و کاربری آزمایشگاه و یا صنعت مدنظر، بشر با جنس و اندازه مناسب انتخاب گردد.
  • در صورتی که نمونه مورد بررسی‌تان دارای بخارات است، پیشنهاد می‌کنیم که از ارلن آزمایشگاهی که نسبت به بشر دهانه باریک‌تری دارد، استفاده گردد تا مقدار بخارات خروجی از نمونه به حداقل میزان ممکن برسد.

نکات مربوط به طرز کار با بشرهای آزمایشگاهی

  • پس از استفاده از بشرهای آزمایشگاهی، به‌خوبی آنها را بشویید تا هیچ اثری از نمونه‌ای که با آن کار شده در بشر باقی نماند. برای شستشو از آب مقطر یا آب معمولی استفاده شود.
  • در صورتی که از حرارت برای خشک کردن بشر استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان نباید حرارت مستقیم به بشر آزمایشگاهی برخورد کند؛ چرا که منجر به شکستن آن می‌شود.
  • قبل از استفاده از بشر، از خشک‌بودن و تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • بهتر است از یک دستمال بدون پرز برای خشک‌کردن استوانه مندرج استفاده شود.
  • از آنجایی که بشر آزمایشگاهی دهانه‌ای نسبتاً بزرگ دارد، از قراردادن نمونه به مدت طولانی در درون بشر خودداری نمایید تا از تبخیر آن جلوگیری شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که متوجه شدید در این مطلب به پرسش شما درباره بشر آزمایشگاه چیست؟ پاسخ دادیم و اطلاعات ارزشمندی درباره انواع بشر و کاربردهای بشر به شما بیان کردیم تا اطلاعات شما را در این باره بیفزاییم. ما در شرکت شیمیایی رازی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان تجهیزات آزمایشگاهی در ایران، مفتخر هستیم که به مشتریان و تأمین‌کنندگان خود خدماتی با کیفیت بالا و مطابق با نیازهای آنها  ارائه دهیم و همواره در تلاشیم تا رضایت شما عزیزان را به دست آوریم و گام موثری در جهت خلق یک تجربه از خریدی آسان و مطمئن برایتان برداریم. از این که تا انتهای این مطلب درباره بشر آزمایشگاه چیست؟ همراه ما بودید از شما متشکریم.

در صورت بروز هرگونه ابهامی درباره مطلب فوق، کارشناسان مجموعه ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان را دارند.

شیمیای رازی